masdiyana's blog. welcome earthlings!

LCD Text Generator at TextSpace.net

Thursday, December 29, 2011

Siapakah Yang Rugi Dan Siapakah Pula Yang Untung?

Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang paling sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya
seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s.

Siapakah orang yang manis senyuman nya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah
orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun."
Lalu sambil berkata, "Ya Rabbi Aku reda dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan
tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada
sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun
masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan
di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati
tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana
telah menggunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

erm, same2 lah kita fikir :)

esok nk g Kota Bharu plop. nk amek hadiah nge Datuk Fatmi..hehe. xtaulah dpat gpo~

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Wednesday, December 7, 2011

sabar itu indah~



Bila tubuhmu lesu dan hilang semangat.. ALLAH tahu betapa kamu 
telah mncuba sedaya upaya.. 


Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu kedukaan.. ALLAH telah mengira 
setiap titis air matamu.. 

Bila dirimu telah terlanjur melakukan dosa.. ALLAH sentiasa menunggu taubatmu.. 

Bila kau telah mencuba segalanya tetapi masih tak berhasil.. ALLAH mengumpulkan segalanya untuk satu saat yang tak terduga.. 

Bila hatimu telah mengecapi kemanisan iman.. ALLAH telah berada hampir padamu untuk kurniakan kejayaan hakiki.. Hidup ini indah jika brsama ALLAH

* ya Allah, tabahkanlah hati hambaMu ini dalam setiap dugaanMu, amiin *

try to smile in whatever you are ~
senyum itu sedekah ~

:)

wasalam ~


SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Monday, December 5, 2011

puasa sunat 9 & 10 Muharram.

assalamualaikum semua. :)
Jom puasa esok dan hari Selasa.
bg sesiapa yg mampu je lah.

5 Disember 2011 bersamaan 9 Muharram 1433H
6 Disember 2011 bersamaan 10 Muharram 1433H



Hadith-hadith entang puasa hari ‘Asyura (10 Muharram)
Ibn ‘Abbas meriwayatkan yang bermaksud. “Apabila Nabi SAW datang ke Madinah, Baginda melihat orang-orang Yahudi berpuasa pada hari ‘Asyura, lalu Baginda bertanya. "Apakah ini?". Mereka menjawab. “Hari ini adalah hari yang baik di mana Allah telah menyelamatkan padanya Nabi Musa dan Bani Israil daripada musuh mereka, maka Musa pun berpuasa”. Lalu Baginda SAW bersabda.. "Aku lebih berhak dengan Musa daripada kamu," maka Baginda pun berpuasa dan menyuruh orang ramai supaya berpuasa”. (Riwayat al-Bukhari)


Daripada ‘Aisyah r.a berkata yang bermaksud, “Orang-orang Quraish di zaman jahiliyah berpuasa pada hari ‘Asyura, dan Rasulullah SAW juga berpuasa pada hari A’syura. Maka apabila Baginda datang ke Madinah, Baginda berpuasa pada hari itu dan menyuruh orang ramai berpuasa. Apabila difardhukan kewajipan puasa Ramadhan, ditinggalkan puasa pada hari ‘Asyura lalu Baginda bersabda, "Sesiapa yang mahu, maka dia boleh berpuasa, dan sesiapa yang tidak mahu berpuasa, maka dia boleh tinggalkannya". (Riwayat al-Bukhari & Muslim)

Fadhilat Puasa Hari ‘Asyura
Sesungguhnya kelebihan yang dijanjikan oleh Rasulullah SAW bagi sesiapa yang mengamalkan puasa sunat ini amatlah besar. Antaranya ialah apa yang diriwayatkan oleh Qatadah (maksudnya), “Bahawasanya Rasulullah SAW ditanya tentang puasa hari ‘Asyura, lalu Baginda SAW menjawab, "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu". (Hadis sahih riwayat Imam al-Tirmizi).

Dalam riwayat yang lain pula disebutkan bagaimana Rasulullah SAW begitu mengambil berat dan memberi keutamaan kepada amalan puasa pada hari ‘Asyura ini. Hal ini sebagaimana yang disebut oleh Ibn Abbas bahawa beliau pernah ditanya tentang puasa pada hari ‘Asyura ini, lalu beliau berkata, “Aku tidak pernah ketahui bahawa Rasulullah SAW berpuasa sehari kerana mencari kelebihannya di atas hari-hari yang lain kecuali pada hari ini, dan Baginda tidak berpuasa sebulan kerana mencari kelebihan ke atas bulan-bulan yang lain kecuali bulan ini, iaitu: Ramadhan”. (Riwayat Imam Muslim)

Puasa Tasu’a (hari ke-9 Muharram)
Selain daripada berpuasa pada hari ‘Asyura ini, kita juga digalakkan untuk berpuasa pada hari sebelumnya iaitu hari ke-9 Muharram. Ini berdasarkan beberapa hadis sahih, antaranya ialah:

Daripada Ibn Abbas r.a berkata (maksudnya): “Ketika Rasulullah SAW berpuasa pada hari ‘Asyura, Baginda turut mengarahkan orang ramai supaya turut berpuasa. Lalu mereka berkata, Wahai Rasulullah! Sesungguhnya hari ini adalah hari yang dibesarkan oleh kaum Yahudi dan Nasrani. Lalu Rasulullah SAW bersabda lagi, "Sekiranya di tahun depan, jika diizinkan Allah, kita akan berpuasa pada hari ke-9". Ibn Abbas berkata, Tidak sempat munculnya tahun hadapan, Rasulullah SAW wafat terlebih dahulu.” (Riwayat Imam Muslim)

Justeru, marilah kita merebut peluang pada kesempatan bulan yang mulia ini untuk menambahkan amalan kita dengan berpuasa sunat. Renungilah saranan yang diberikan oleh Rasulullah SAW seperti mana yang diriwayatkan oleh Jundub bin Sufian bahawa Rasulullah SAW bersabda (maksudnya): "Sesungguhnya solat yang paling utama selepas solat fardhu ialah solat pada waktu tengah malam dan puasa yang paling utama selepas puasa Ramadhan ialah puasa di bulan Allah yang kamu panggilnya Muharram".
(Hadis riwayat Imam al-Nasa’ie dengan sanad yang sahih).

smoga semua amalan baik kita dterima Allah.
wasalam.

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Wednesday, November 23, 2011

"Love You Like A Love Song"

[Verse 1]
It's been said and done
Every beautiful thought's been already sung
And I guess right now here's another one
So your melody will play on and on, with the best of 'em
You are beautiful, like a dream come alive, incredible
A centerfold miracle, lyrical
You've saved my life again
And I want you to know baby

[Chorus]
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

And I keep hitting re-peat-peat-peat-peat-peat-peat

I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

And I keep hitting re-peat-peat-peat-peat-peat-peat

[Verse 2]
Constantly, boy you played through my mind like a symphony
There's no way to describe what you do to me
You just do to me, what you do
And it feels like I've been rescued
I've been set free
I am hypnotized by your destiny
You are magical, lyrical, beautiful
You are... And I want you to know baby

[Chorus]
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

And I keep hitting re-peat-peat-peat-peat-peat-peat

I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

And I keep hitting re-peat-peat-peat-peat-peat-peat

[Bridge]
No one compares
You stand alone, to every record I own
Music to my heart that's what you are
A song that goes on and on

[Chorus]
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

And I keep hitting re-peat-peat-peat-peat-peat-peat

I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby
I, I love you like a love song, baby

I love you...like a love song...
SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Sunday, November 13, 2011



muslimah sejati bukan dilihat
dari kecantikan dan keayuan wajahnya semata-mata.
wajahnya hanyalah satu peranan yang amat kecil,
tetapi muslimah sejati dilihat
dari kecantikan dan ketulusan hatinya yang tersembunyi

muslimah sejati juga tidak dilihat
dari bentuk tubuh badannya yang mempersona,
tetapi dilihat
dari sejauh mana ia menutupi bentuk tubuhnya yang mempersona itu.

muslimah sejati bukanlah dilihat
dari sebanyak mana kebaikan yang diberikannya ,
tetapi dari keikhlasan ketika ia memberikan segala kebaikan itu

muslimah sejati bukanlah dilihat
dari seberapa indah lantunan suaranya
tetapi dilihat dari apa yang sering mulutnya bicarakan.
muslimah sejati bukan dilihat dari keahliannya berbahasa,
tetapi dilihat dari bagaimana caranya ia berbicara dan berhujah kebenaran

muslimah sejati bukan dilihat
dari keberaniannya dalam berpakaian grand
tetapi dilihat dari sejauh mana ia berani
mempertahankan kehormatannya melalui apa yang dipakainya.

Muslimah sejati bukan dilihat
dari kekhuwatirannya digoda orang di tepi jalanan
tetapi dilihat dari kekhuwatirannya
dirinyalah yang mengundang orang tergoda

muslimah sejati bukanlah dilihat
dari seberapa banyak dan besarnya ujian yang ia jalani
tetapi dilihat dari sejauh mana ia menghadapi ujian itu
dengan penuh rasa redha dan kehambaan kepada TUHAN nya,
dan ia sentiasa bersyukur dengan segala kurniaan yang diberi

muslimah sejati bukan dilihat
dari sifat mesranya dalam bergaul
tetapi dilihat dari sejauh mana ia mampu
menjaga kehormatan dirinya dalam bergauli


“Janganlah perempuan –perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga menghairahkan orang yang ada perasaan dalam hatinya,tetapi ucapkanlah perkataan yang baik-baik”
(surah Al Ahzab ayt32)

xde dh:)
sebagai renungan bersama ya:)
SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Sunday, October 16, 2011

Maher Zain - Freedom


huhu..
tarikh keramat bg smua pelajar tingkatan 3 kelas BA ialah jatuh pada 11 oktober 2011..
best sgt2 biler PMR da abes kan~ rase mcam freedom sgt2 tau!
erm. ap ya nk wat lpas PMR nie? klau kt umah xp0ela on9 je keje an? haha
suggest me ya!
meh kter citer cket..
huh. ar rabu tue trus ad taklimat tyk F3. mklumla, bnyak sgt prog yg drancang tuk F3 tersyang nie. haha. tmbh2 lg duit SBT kteorng kene prhabiskan.. s0, ape lg, huh, ad yg terlibat ngan ke Indonesia, Universiti2 d Malaysia, pementasan drama perkhemahan , n bnyk la lg.. aq nie yg xterlibat ngn mane2 prog luar skola tue trpksa la kene ikot smua prog PASCAPMR.. mse tklimat tue dberi jadual prog trsbut kpda yg berjwatan shaja sbb dyerong smua kne jdi ajk. erm, tgk2 jadual tue mmg xmnarik langsung! jez tandim hias kek jer mnarik bg aku. tp, mse tandim tue mule2 prncangan aku, aku xde kt skola sbb nk ikot abah g KL. cian kt abah g sorang2.,huhu.. tp ar rabu tue ad announce yg mngatakan jamuan badar akn diadakan pda hari jumaat malam n malam apresiasi asrma pda malam sabtu. aq fikir2 rugi jgak xjoin. lgp0m pkir2 blik KL tue xde nk g mne sgt pom. haha. aq tnye orng len pom dy kte xyah ikot,. so muktamad aq xekot! huhu

bg aq pasca tue xmnarik sbb ad kawad kaki ngn smggu berbhasa arab~ uaaa.
aq rse prog sperti itu sgt mengongkong diri ku ini:(
smnua xbest. bukan aq xnak hargai jasa guru2 aq yg telah brpenat leah mikir nk wt prog nie,..
tp mmg knyataan aq xsuke program speerti itu.
kadam2 mikir yg aq n kwan2 len bukan freedom lg. xrse p0m!
erm., xpe lah. abes ap yg aq nk tulis xengt.haha.nt la klau ad lg nk tmbh aq add la ya~ tadaa..


SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Friday, September 2, 2011

I Believe - Irfan Makki & Maher Zain (With Lyrics)


IRFAN MAKKI
When you’re searching for the light
And you see no hope in sight
Be sure and have no doubt
He’s always close to you

He’s the one who knows you best
He knows what’s in your heart
You’ll find your peace at last
If you just have faith in Him

You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
My biggest wish is to see you one day


Chorus:
I believe
I believe
Do you believe, oh do you believe?

MAHER ZAIN
Coz I believe
In a man who used to be
So full of love and harmony
He fought for peace and liberty
And never would he hurt anything
He was a mercy for mankind
A teacher till the end of time
No creature could be compared to him
So full of light and blessings

You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
If God wills we’ll meet one day

Chorus

If you lose your way
Believe in a better day
Trials will come
But surely they will fade away
If you just believe
What is plain to see
Just open your heart
And let His love flow through

I believe I believe, I believe I believe
And now I feel my heart is at peace

Chorus

I believe I believe, I believe I believe


SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Friday, June 17, 2011

price tag, Maddie Jane~

Seems like everybody's got a price,
I wonder how they sleep at night.
When the sale comes first,
And the truth comes second,
Just stop, for a minute and
Smile

Why is everybody so serious
Acting so damn mysterious
Got your shades on your eyes
And your heels so high
That you can't even have a good time

Everybody look to their left (yeah)
Everybody look to their right (ha)
Can you feel that (yeah)
We're paying with love tonight
It's not about the money, money, money
We don't need your money, money, money
We just wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag
Ain't about the (uh) Cha-Ching Cha-Ching.
Aint about the (yeah) Ba-Bling Ba-Bling
Wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag.

We need to take it back in time,
When music made us all unite
And it wasn't low blows and video hoes,
Am I the only one getting tired
Why is everybody so obsessed
Money can't buy us happiness
Can we all slow down and enjoy right now
Guarantee we'll be feeling Alright.

Everybody look to their left (yeah)
Everybody look to their right (ha)
Can you feel that (yeah)
We're paying with love tonight
It's not about the money, money, money
We don't need your money, money, money
We just wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag
Ain't about the (uh) Cha-Ching Cha-Ching


SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Friday, February 11, 2011

irwansyah-tentang perasaanku lyrics


SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Thursday, February 10, 2011


kbelakangan ini berhadapan dengan pelbagai kerenah manusia
hai..manusia oh manusia!
aku pun manusia juga
setiap manusia ada kerenah masing-masing
kadang-kadang tak terlayan
kerenah mereka kadang-kadang tak terfikir dek akal
oh, itu lah nama nya dunia

aku...aku manusia
sama je ngan makhluk lain
ada kerenah dan perangai sendiri
bagi aku selagi aku tak ganggu hidup orang
sokay la tu...
prinsip hidup aku
tak suka susahkan orang
tak suka bergantung pada orang

tapi yeke?
betul ke aku macam tu
yela...pada kita, kita da buat yang terbaik
tapi kalau orang tak pikir macam tu
haaa, macam mana tu?

ape nak buat...?
ok, ceni la...kita just buat yang terbaik
kita ni tak kan setiap masa dapat puaskan hati orang
ye la, orang sekeliling kita ni bukan sorang tau
dan bukan tu je, hati kita pun kena pikir gak
so, pandai-pandai la handle
itu lah dia cabaran dalam hidup

begitu juga dengan setiap apa yang berlaku di sekeliling kita
kita sebagai manusia kena bijak menilai baik dan buruk
akal mesti digunakan, jangan menilai menggunakan hati dan perasaan
berfikir secara rational
jangan terlalu cenderung kepada sesuatu kerana kita suka
sampai kita tak leh beza baik dan buruk!

PEACE!

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)