masdiyana's blog. welcome earthlings!

LCD Text Generator at TextSpace.net

Saturday, March 31, 2012

Terima Undangan Dan Menerima Hadiah

Hadis :
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksid: “Sekiranya aku dijemput menghadiri sesuatu majlis mahupun kecil atau besar nescaya aku menerima jemputan tersebut dan sekiranya aku dihadiahkan sesuatu barang yang bernilai atau tidak nescaya aku menerimanya juga” Riwayat Hadith Al-Bukhari



Huraian :
1. Dalam kehidupan bermasyarakat, kita hendaklah menjaga hati dan perasaan orang lain agar hubungan silaturahim sentiasa terjaga selain dapat menghindari perselisihan faham yang mengakibatkan perbalahan dan perpecahan.

2. Rasulullah s.a.w contohnya tidak pernah menolak sebarang pemberian atau hadiah dan baginda juga tetap menerima apa juga bentuk jemputan tanpa membeza-bezakannya sama ada kecil, besar, kaya, miskin atau sebagainya.

3. Orang yang memilih- milih jemputan bagi sesuatu jamuan atau hadiah yang diberikan kepadanya adalah mempamerkan sifat orang yang sombong dan bongkak sedangkan sifat ini adalah sangat dilarang di dalam Islam.

so, sama2lah kita renungkan bersama. kita kena cuba supaya tdak mmbenci seseeorang tuh sbb, bile kita benci kat orang, mesti orang laen ada jugak persaan benci kat kite (:

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Friday, March 30, 2012

friends.

what is friends? haha. mace nk wat opening essei gtuh. tdop lah.
kawan nie orng yg terdekat dngn kita dan selalu berdamping
dengan kita selain ahli keluarga atau saudara - mara :)
yyeah engt ag PAI zaman F3 taun lepas.
biaselakan. kite blaja nie bukn tuk bjaya jer. blaja nie kerana Allah.
berjaya tue no 2. eh2, mksud saya, klau dh lpas exam tuh 
xsmstnya kito keno buang smua buku n
buang smua pringatan ilmu yg ada tuk hadapan ~
ilmu yg kta plajari uh brguna spanjang hayat !
errr. lari topic maaaa !
okea2. sbnarnya nk story morie  kawan nie :)
kiteorng taun lepas boleh kate rapatlahh.
slalu bersma ke mana2. kcuali bile time ad kerja masing2.
erm namenya. ayuni, tasnim n ruzanna :)
chantek kan kawan2 nie.
xpoe2.semua chantek :)
name lagi ciptaan Tuhan. Subhanallah.

rase2. slama 3 bulan sekolah. time nie jer kieorng ckup 4.
biasenye adalah sape2 yg kurang.
taun nie kiteorang dah berpecahh.
cuma yunie ngan tasnim er yg duk klas skali.
ana klas UL. n aq plop kas US. sabaaa je lah.  
tadop gapoe dohh. jmpe len kli plop ehh.
mata rasa dh nk tutup nie ~
sahabat till syurga :)

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)