masdiyana's blog. welcome earthlings!

LCD Text Generator at TextSpace.net

Monday, May 28, 2012

tenanglah duhai hatii

Setiap hari kita ketawa. Setiap hari kita jumpa kawan. Setiap hari kita dapat apa yang kita nak.
Tapi..kenapa hati kita tak gembira?

Kita sembahyang setiap hari. Kita berdoa selalu pada Allah. Kita mintak sungguh-sungguh pada Allah. Tapi..kenapa susah sangat doa kita nak makbul? Sedangkan Allah ada berfirman. "Berdoalah pada Ku, nescaya akan Ku kabulkan...,"

Apa masalah kita?

Hati kita tak gembira sebab kita tak pernah bersyukur dengan apa yang kita ada. Kita tak pernah nak menghargai setiap nikmat yang kita dapat. Kita asyik memikirkan benda yang kita tak ada, sampai kita lupa melihat nikmat sekeliling kita.

Kita berdoa, tapi kenapa payah sangat doa kita Allah nak makbulkan?

Sebab kita asyik meminta pada Allah, tapi kita tak pernah mintak ampun pada Allah, sedangkan dosa-dosa kita terlampau banyak pada Allah. Alangkah tidak malunya kita. Kita merintih, kita merayu agar Allah makbulkan doa kita. Tapi, lepas kita dapat kesenangan kita lupa pada Allah, kita tak bersyukur pada Allah. Bila dah datang kesusahan, baru nak ingat Allah balik. Baru nak menangis, merintih..mintak Allah pandang kita. Macam mana Allah nak makbulkan doa kita?

Cuba kita renung diri kita. Cuba hitung, berapa kali kita sebut kalimah syukur dalam satu hari? Tak payah seminggu, cukuplah sehari sahaja. Berapa kali agaknya? Itupun kalau ada sebut la..

Pernah kita bangun malam, solat sunat...solat tahajud..solat taubat? Pernah? Ada...waktu zaman sekolah dulu. Itupun, lepas kene ketuk dengan warden, suruh bangun. Lepas tu...ada? Ada...time dah nak exam...waktu rasa result macam ada aura nak fail. Siap buat solat hajat lagi! Lepas dapat result tu, ada tak buat sujud syukur? Hmm...entah la, tak ingat pulak.

Hari-hari kita buat baik. Kita tolong orang. Kita sedekah dekat orang. Kita buat macam-macam. Tapi kenapa kita tak dapat nak rasa kemanisan setiap perbuatan yang kita lakukan tu? Hati kita tetap jugak tak tenang. Kenapa ye? Sebab dalam hati kita tak ada sifat ikhlas. Mulut cakap ikhlas, hati kata lain. Macam mana tu? Kita tolong orang sebab nak harapkan balasan. Nakkan pujian. Nakkan nama. Kita riak dengan setiap kebaikan yang kita buat. Macam mana hati nak tenang? Bila dapat kejayaan, kita bangga dengan apa yang kita ada. Mula nak menunjuk-nunjuk dekat orang. Sampai lupa siapa sebenarnya yang bagi kejayaan tu dekat kita.

Alangkah tidak malunya kita..., Allah ciptakan kita sebagai khalifah di bumi ni. Kitalah sebaik-baik kejadian yang Allah pernah ciptakan sehinggakan semua makhluk sujud pada bapa kita, Nabi Adam kecuali Iblis Laknatullah. Betapa Allah muliakan kejadian manusia. Tapi, kita sendiri tidak memelihara diri kita. Kita lupa tanggungjawab kita sebagai hamba. Kita lupa kepada yang mencipta diri kita. Bahkan, kita alpa dengan nikmat yang ada. Nabi Muhammad s.a.w, pada saat malaikat ingin mencabut nyawa Baginda, Baginda masih memikirkan umat-umatnya. Ummati! Ummati! Sampai begitu sekali sayang Rasulullah pada kita. Tapi kita....? Kita lupa pada Baginda Rasul. Berat benar lidah kita nak berselawat ke atas baginda. Macam mana hati kita nak tenang?
Lembutkanlah hati kita. Tundukkan lah diri kita pada Allah. Bersyukur dengan nikmat yang Allah pinjamkan pada kita. Semua itu tidak akan kekal. Bila-bila masa Allah boleh tarik balik semua itu. Ikhlas kan lah hati dalam setiap perkara yang kita buat.
Sesungguhnya, hanya Allah sahaja yang berkuasa menilai keikhlasan hati kita. Insya Allah, kita akan dapat merasai kelazatan halawatul iman itu sendiri. Tenanglah dikau wahai hati...

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Sunday, May 27, 2012

prepare to fly :P

hye2, assalamualaukum w.b.t semua blogger.
skrang nieh mas duk bz sbb keno siap2 nk g doh Isnin niehh.
esok keno g skolah lagi. pagi2 ag. haiyyyaaa.
ad full rehersal. keno nasyid nge tilawah lagii. haihh
nyusah ugok bena koe abah. pgak nk wat gano,
nk naek bas xreti n xbiasa. ehhe.
lagipom xlama sangat kot. xlebih kul 1 laaa.
abah g la mane2 tuh.
bia adik ikut sekali laaah. baru abah xpuas sore.
tuepom lau dy nokk.
eh2. baru teringat,,. dy ad 2syen lah esok. haishhh.
ganoe niemm. abah g sore jugok lah gnie gax.
erm. ain plop nk jumpe aq.
dy nk v duit sbb dy krim smtim.
haiihhh. xtahu la uh jmpe ke dop nge dy.
dop doh sero. lau ckup duit aq, n aq jmpe bnda
hk dy nop tuh, aq beli je lah gune duit aq dulu..
erm. g sano semua plajar keno pakar pkaian seragam prefects.
warne biruu. so, sesi mncuba pkaian dah bermula.
mehh tgok :
baju prefect ~
biruuu you.
credit to Fatin Athirah 4tdung.
Ilya 4 baju n kain biru. :)
semoga Allah bless ue all !
nametag untuk gnoe sno,

haha. sero oe len dah lamaaa ad nametag gnieh
hoola, oe len tuh kawad, g doh SBT linkages
programme n semo2 lah. aq jer ktinggalan. haha.
eh2. xbermaksud sape2 yg tade lag tuh ketinggalan.
bukan xleh hidup pom ngn tak de benda tuhh :)
ermm. tadopp gapoe dohh. bhaiii.





SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Saturday, May 26, 2012

kelebihan bulan Rejab

Bulan Rejab merupakan salah satu dari bulan-bulan Haram di dalam Islam. 
Allah berfirman, ”Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.” (QS At-Taubah: 36)

Bulan Haram yang dihormati itu ialah: Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab. 

Umat Islam dilarang berperang dalam bulan-bulan ini kecuali jika mereka diugut. 
Al Allamah Ibnu Hajar menulis, telah meriwayatkan oleh Abi Daud bahawa Nabi (صلى الله عليه وسلم) memandubkan (yakni SUNAT) berpuasa di bulan-bulan Haram.

Berpuasa dalam bulan Rejab adalah digalakkan tetapi tiada satu hadis sahih yang membuktikan bahawa berpuasa pada hari-hari tertentu dalam bulan Rejab akan mendapat ganjaran istimewa.
Diriwayatkan daripada Sayyiduna Anas bin Malik رضي الله عنه beliau berkata: Adalah Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم apabila telah masuk bulan Rejab, Baginda صلى الله عليه وآله وسلم berdoa: Ya Allah Ya Tuhan kami, limpahilah berkat kepada kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan(HR Imam Ahmad, ath-Thabarani dan lain-lain)



jum kawan2. sama2 kita perbanyakkan ibadat kepada Allah supaya hidup lebih bahagia dengan rahmat Allah :)

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Saturday, May 5, 2012

Kelebihan "WANITA SOLEHAH"


1.Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

3. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam
keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

4. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat
isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

5. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan
kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal
daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan
wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan
menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

6. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang
sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan
hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

7. Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah", Allah akan
berkatkan rezekinya.

8. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

9. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan
mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

10. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

11. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

12. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki
syurga.

acct, bnyak ag, mas amek yg mane lebih kait jerr. hehe.
jum sama2 kita jadi wanita solehah :)

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)

Friday, May 4, 2012

preparation to Melbourne.

assalamualaikum.
haihhh. buat pengetahuan * bg sape2 yg xtahu lagi lah.*
nnt 28 Mei nie mas nk g Melbourne.
insyaAllah la pnjng umur slamat semo g sane pegi n balek.
bukan nk bngga. pgak nk oyk lalu xsei v blurr nt. haha
alhamdulillah mas terplih. bena xsei g doh.
lame2 duk blatih tuh terbukak jgak hati ke sane. hehe
ermm. xtau bena nk nyipe gapoe.meta la plop sero.
g asrma nie exam phtu duk meta sapa lah maso g sano.
aiyyo. baru tahu niem hk nie mggu las balek doh.
so, xjadi lah tasnimnge yunie nak balik umah mas nanti :(
so, 3mggu lah kami plajar ASPURINA xbalik.
uaaaa. saba je lah.
ad hikmah tuhh. tdop gak balek caro duk ngadap benda
yg xspatutnya. kompter nge laptop la tuhhh.
hahaahahaa. xleh nk kawal diri sero. haishh
btw, tadi duk chatim nge xnnaim. k.pujah.
dy tnye sal g melbourne tuhh.
thanks la sbb dy bnyk bntu mas wat preparation :)
hehe. dia kate :
nnti bawak lah wintercoat,mafla,stokin tebal,kasut bertutup 
and kalo nk maen snow,keno ade boot
yg comel2 tu mcm korea
and jgn lupe longjohn as inner dlm.wintercoat xcukup ...
ops!sarung tgn sekali.baru best men snow!


so, xleh nk lengah2 lagi.
esok kot saye keno wat preparation nie..
keno beli gapoe hk spatutnya dbeli bak kate k.yasmin.

hehe. xdop gapoe dohhh. bhaiii2 :)

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA :)